Miranda i Litex Promo siłą napędową Grupy Lubawa
Grupę Kapitałową Lubawa tworzą cztery podmioty: Lubawa SA – spółka dominująca, oraz spółki zależne: Miranda, Litex Promo i Effect System. Nieprzerwanie, Litex Promo – wiodący producent nośników reklamowych oraz Miranda – producent tkanin oraz dzianin poliestrowych, poliamidowych i mieszanych, stanowią motor napędowy całej Grupy. Największy, bowiem udział w wynikach finansowych Grupy Kapitałowej ma segment nośników reklam oraz tkanin.
Podmiotem dominującym w Grupie Kapitałowej Lubawa jest posiadająca 20-letnie doświadczenie spółka Litex Promo. Do niemal 1,5 tys. klientów zaliczają się potentaci rynkowi tacy jak Coca-Cola, MacDonald’s, Carlsberg, Heineken, Unilever, SabMiller i Pepsico, którzy zaopatrują się w wielkogabarytowe nośniki reklamy zewnętrznej. Są to parasole i banery reklamowe, poszycia namiotów, flagi oraz markizy.
Litex Promo jest jednym z wiodących producentów w branży nośników reklamowych. A tym, co wpływa na jej przewagę konkurencyjną jest fakt, iż cały proces produkcji realizowany jest w ramach Grupy Kapitałowej Lubawa. Przykładem produktu w całości realizowanego wewnątrz Grupy może być parasol reklamowy, który stanowi niemal 60% udział w sprzedaży Spółki. I tak stelaże parasoli, poszycia parasoli, podstawy stalowe i betonowe są w całości produkowane przez Litex Promo. Zadrukowaną tkaninę na poszycia zapewnia Miranda, z kolei Effect- System wykonuje dla spółek Grupy matryce drukarskie oraz świadczy usługi malowania proszkowego. Spółka świadcząca usługi sitodruku oraz malowania proszkowego dynamicznie rozwija także sprzedaż tkanin drukowanych oraz gotowych produktów reklamy outdoorowej dla klientów zewnętrznych – zarówno krajowych, jak i zagranicznych.
Produkcja w obrębie Grupy Kapitałowej wpływa nie tylko na elastyczność i szybkość dostaw, ale także pozwala w pełni kontrolować jakość produktu finalnego. Spółki posiadają wysokie moce produkcyjne, które pozwalają w szybkim czasie realizować bardzo duże zamówienia. Odzwierciedla się to we wzroście produkcji i sprzedaży – o 16,79% w przypadku parasoli reklamowych i ogrodowych (aluminiowych) oraz o 11,34% w przypadku parasoli reklamowych (małych ze stelażem drucianym, stalowym) – powiedział Tomasz Sulkowski, Prezes Zarządu Litex Promo.
Wymieniona Miranda jest monopolistą w Polsce w produkcji wielozakresowych pokryć maskujących i tkanin technicznych o cechach reemisji, a także jest europejskim liderem w produkcji tkanin roletowych. Spółka posiada również znaczącą pozycję w Europie, jako wytwórca tkanin do zadruku oraz tkanin do wózków dziecięcych. Proces produkcyjny prowadzony jest w Mirandzie od etapu przędzy po wyrób gotowy. Spółka dysponuje zaawansowanym technologicznie i unikatowym parkiem maszynowym, którego aktualna produkcja wynosi 1,5-2 mln mb na miesiąc. Daje to np. możliwość wprowadzanie nowości na rynek w krótkim okresie. W ostatnim czasie Miranda wprowadziła po kilka nowych wzorów drukowanych oraz materiałów gładkich z przeznaczeniem na rolety oraz obrusy, a także 30 nowych tkanin gładkich i żakardowych z przeznaczeniem na rynek wózkowy.
Spółka, co rusz wprowadza nowości na rynek. Możliwe jest to dzięki nowoczesnemu parku maszynowemu oraz działowi design’u, który pracuje nad wprowadzaniem kolejnych produktów. Działania te mają wspomóc wzrost sprzedaży. Jesteśmy dobrej myśli, gdyż w stosunku rok do roku produkcja wzrosła o 11% – powiedział Krzysztof Piaścik, Wiceprezes Zarządu Miranda.
Cechą spółek z Grupy Kapitałowej jest posiadanie bardzo silnej pozycji rynkowej, a w niektórych przypadkach nawet monopolu w Polsce w wąskich, wyspecjalizowanych branżach. Daje to możliwość podpisywania długoterminowych kontraktów, zmniejszając ekspozycję na wahania koniunkturalne, zabezpieczając stały strumień stabilnych przychodów.
Skonsolidowany wynik netto Grupy Kapitałowej Lubawa za I półrocze 2013 roku wyniósł 8 mln zł w porównaniu do 4,9 mln zł w roku ubiegłym. Grupa osiągnęła przeszło 128 mln zł przychodów ze sprzedaży. W okresie tym spółki należące do Grupy Kapitałowej mogą pochwalić się zauważalnie lepszymi wynikami finansowymi. Litex Promo oraz Miranda odnotowały przychody netto ze sprzedaży na poziomie kolejno: przeszło 67 mln zł oraz 58,6 mln zł. Wzrosły również przychody ze sprzedaży w spółce Effect-System, która zamknęła pierwsze półrocze z wynikiem 17 mln przychodu względem niemal 15,5 mln w 2012 roku. Spodziewamy się równie dobrego zakończenia roku – powiedział Marcin Kubica, Prezes Zarządu Lubawa SA – spółki matki Grupy Kapitałowej Lubawa SA.
W przyszłości spółki zamierzają kontynuować działalność w zakresie podstawowych segmentów działalności, zgodnie z przyjętą strategią oraz modelem biznesowym, a także planują rozwój w obszarach takich jak: nowe produkty (jak choćby ostatnio wprowadzony do sprzedaży w Mirandzie materiał do opasek, czy tkanina do samochodów, a w Litex Promo baner perforacyjny) i technologie oraz działania inwestycyjne.